Hej!
Vi har nu kommit fram till utvecklingssamtal för åk 3. Nästa vecka startar vi med samtalen, tack för att ni har varit snabba att boka tider! Det underlättar för oss. När Emma och Linda håller samtal under lektionstid så kommer Mayra, vår nya ”husvikarie” att vara i klasserna. Hon har varit oss tidigare under terminen vid frånvaro så barnen börjar känna henne. Utvecklingssamtal för åk 2 ser ut att bli precis efter höstlovet. Bokning av samtalstider för er kommer ut längre fram.
På bloggen ligger nu inbjudan till Öppet hus ute! Torsdagen den 6 oktober är ni välkomna. Notera att barnen är indelade i grupper. Hör av er om ni undrar något.
Under veckan som gått har 3:orna bland annat arbetat med Leonardo da Vinci i konst. De har studerat den kända målningen Mona Lisa och själva gjort en variant av målningen med valfri bakgrund. Det blev väldigt fina konstverk där Mona Lisa fick en undervattensvärld som bakgrund, pyramiderna i Egypten, ett bankvalv m.m. Roligt med all fantasi som barnen har!
2:orna har jobbat med vårt solsystem och lärt sig mer om ordningen på planeterna och deras egenskaper. De har testat att fylla i en så kallad luck-text och målat en bild av solsystemet. I matte har vi arbetat vidare med addition och subtraktion med större tal. Den här veckan har vi övat på att lägga till och ta bort endast 10-tal. Till exempel 46 + 30 = Vi har avverkat 4 sidor i Mattekojan om detta. Nästa vecka blir det en diagnos på det vi har jobbat om hittills, efter vi har rättat diagnosen får barnen lite läxa hem i boken. Antingen ”öva- sidor” om vi märkt att man behöver öva lite till på det vi jobbat med, eller ”utmana - sidor” om vi ser att det flyter på lätt och man behöver lite mer utmaning. Självklart går det bra att göra både öva och utmana om det är någon som vill och älskar att jobba i matteboken! Diagnosen gör vi på fredag och läxan delas ut samma dag. Den ska vara tillbaka senast tisdag veckan därpå - v.40.
I torsdags gjorde vi Mattekollen för första gången! Barnen fick 5 min på sig att räkna additionsuppgifter (2:or) eller multiplikationsuppgifter (3:or). Vi har nu ett utgångsläge hur många uppgifter man klarat och vilken tid man gjorde det på. De flesta behövde använda alla sina 5 min den här första gången. Nu börjar träningen mot automatisering av tabellerna!! Barnen har med sig papper hem (röda för addition och gula för multiplikation). Hjälps åt att klippa ut korten! Sätt ihop bunten med ett gem när de inte används. Öva genom att säga svaret så snabbt man kan på uppgiften, rätta genom att vända på kortet. Öva mycket på de som är svårare! De som går lätt kan man sortera ut och lägga åt sidan så småningom. Det är meningen att man inte ska räkna upp på fingrarna, utan svaret ska komma automatiskt. Mattekollen kör vi nu varje torsdag, övar man flitigt så kommer barnen att utvecklas!
På tisdag är det dags för berättarläxa för både 2:or och 3:or. Information har ni fått hem på papper och finns även här på bloggen. Barnen ska förbereda sig innan! Det är en bra idé att ha en stödlapp med sig med lite stödord så att man minns vad man ska säga och i vilken ordning. Öva att titta upp från lappen, på publiken. Om man har med saker att visa, planera när de ska visas. Ibland passar det att visa under berättandets gång för att det hör ihop med något man berättar, ibland passar det bäst på slutet. Vi kommer att göra korta noteringar under barnens berättande och skicka hem på mejl, då många föräldrar på föräldramötet önskade mer respons på berättarläxorna.
Trevlig helg!
Hälsningar
Linda, Emma och Anna
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar